پرسش و پاسخ های متدوال سهامداران در خصوص فرآیند افزایش سرمایه

1- افزایش سرمایه یک شرکت به چه معناست ؟
افزایش سرمایه فرآیندی است که شرکت‌ها منابع مالی جدید را از طریق انتشار و فروش سهم‌های جدید تامین می‌کنند. این منابع مالی جدید، در راستای اصلاح ساختار سرمایه یا گسترش فعالیت‌های شرکت ازجمله افزایش ظرفیت تولید، راه‌اندازی طرح‌های توسعه و پروژه‌های شرکت، نوسازی ماشین آلات و… به کار گرفته می‌شود.

2- هدف شرکت نوید از فرآیند افزایش سرمایه چیست ؟
خرید زمین ها ی کرانه شمالی مشهد که این زمین ها در آینده در امتداد بلوار خیام شمالی قرار خواهد گرفت

3- مشارکت در طرح افزایش سرمایه چه منافعی برای سهامدار دارد ؟
افزایش سرمایه شرکت نوید 300 درصد می باشد و تعداد سهام سهامدار بعد از این طرح چهار برابر خواهد شد ، و عزیزانی که در این طرح مشارکت می کنند نسبت به سایرین 4 برابر از منافع آینده سهام که شامل تقسیم سود ، تقسیم زمین و… می باشد منتفع خواهند شد.

4- آیا مشارکت کلیه سهامداران در فرآیند افزایش سرمایه الزامی است ؟
سهامداران به اختیار می توانند در این طرح شرکت کنند ولی در صورت عدم تمایل به مشارکت در این طرح نسبت به فروش حق تقدم خود اقدام نمایند تا ضرری متوجه آنها نشود.

5- تغییرات سهام شرکت قبل و بعد از افزایش سرمایه چگونه است ؟
همانطور که عنوان شد افزایش سرمایه شرکت 300درصد می باشد و به همین دلیل تعداد سهام سهامدار 4 برابر خواهد شد به عنوان نمونه سهامداری که دارای 1000 سهم می باشد بعد از افزایش سرمایه تعداد 4000 سهم خواهد داشت ، همچنین قیمت سهام به دلیل افزایش تعداد سهام از 815.000 تومان به 266000 تومان کاهش پیدا خواهد کرد . به همین دلیل تاکیید داریم که سهامدار در این طرح مشارکت نموده یا نسبت به فروش حق تقدم خود اقدام کنند تا ضرری متوجه سهامدار نشود.پس با توجه به ظرفیت 4 برابری سهام می توان چنین متصور شد کسانی که مشارکت داشتند هر 4 سهم جدید چنانچه معادل سازی با سهم قدیم شود از 815.000 تومان 1.064.000 تومان (1.064.000=4*266.000) افزایش خواهد یافت پس بدین صورت سود و منفعت بیشتری عاید سهامدار خواهد شد.

6- برای مشارکت در این طرح سهامدار چه کاری باید انجام دهد ؟
سهامداران محترم شرکت نوید خراسان می توانند با پرداخت مبلغ 250.000 تومان به ازاء هر 1000 سهم قدیم در این طرح مشارکت نمایند . که این مبلغ را می توانند به صورت اقساط و یا نقدی پرداخت نمایند. پرداخت کل اقساط شامل 10% تخفیف می باشد و پیشنهاد شرکت پرداخت نقدی است به دلیل اینکه سهام سهامدار در زمان کمتری 4 برا بر خواهد شد و در مجمع سال آینده سود بیشتری به ازاء هر سهم دریافت خواهد کرد. لازم به ذکر است که طی 2 مرحله پیامک ارسال شده شرایط پرداخت نقد و اقساط این طرح برای هر سهامدار اطلاع رسانی شده است.

7- طرح فروش زمین و استفاده آورده آن در فرآیند افزایش سرمایه به چه نتیجه ای رسید ؟
با توجه به اینکه معامله زمین انجام پذیرفته اما به دلیل اینکه خریدار قادر به ارائه ضمانت نامه بانکی جهت حصول و وصول به موقع چک های ارائه شده نداشتند هنوز معامله در مرحله قبض و اقباض بوده و تحویل زمین انجام نشده در نهایت می توان عنوان نمود که شرکت بنا به سیاست های پیش رو ، خود را معطل فروش زمین نکرده و فرآیند افزایش سرمایه در دستور کار قراردارد و با توجه به استقبال عمومی از فرآیند افزایش سرمایه و جلوگیری از ضرر احتمالی سهامداران و عمل به تکلیف مجمع ، افزیش سرمایه در حال انجام است.

همچنین ببینید